Advania satser på PMAx!

Aase Herø har passert 100 dager i rollen som Product Manager for PMAx. Les hva hun forteller om overgangen fra rollen som kunde til leverandør - og hva hun tenker blir viktig i arbeidet med Advanias tilbud til eiendomsforvaltere.

I januar kom Aase Herø fra Stiansen Eiendom som har vært kunde av Advania gjennom mange år.

"Jeg hadde jo jobbet tett med Advania med PMAx 2012 og noe av det jeg synes var morsomst var å se inn i løsningen, finne ut hvordan ting burde ha vært og komme rundt problemer. Jeg så Advania som en gyllen mulighet for å kombinere ny jobb med å finne mer ut av den nye PMAx-løsningen."

Hvordan har du opplevd overgangen fra å være kunde til å bli leverandør?
"Egentlig ikke så forskjellig. Jeg tror vi med fordel bør viske ut skillene i måten vi tenker på. Alle kundene våre har jo butikk, de har sluttbrukere som de er opptatt av." Aase forteller at hun kjente til satsingen på Microsofts nye plattform Dynamics 365. "Jeg ville aldri valgt Advania hvis ikke selskapet satset på 365 og på eiendomsmarkedet. Det er bra det vi gjør nå, vi gjør et skikkelig løft og har en rettmessig plass i markedet."

PMAxs Product Manager forteller at mange eiendomskunder er interessert i å dele med hverandre, dele tips og triks og ha mulighet for sparring med likesinnede. Derfor vil hun revitalisere PMAx Brukerforum og inviterer til ny oppstart i juni.

"Brukerforum er kundenes arena, Advania skal bare fasiliteter. Samtidig er dette forumet viktig for oss, her har vi mulighet for å plukke opp signaler, gå i dialog med kundene uten av vi nødvendigvis har salgshatten på hele tiden. Å være tilgjengelige som tydelige fagpersoner, som rådgivere blir viktig. Kundene snakker jo likevel sammen, det vet jeg som har deltatt i slike samtaler! Ved at vi er tilstede bygger vi relasjon."

Hvor trykker skoen mest hos eiendomsforvalterne?
For controllerne handler det om å få en oversikt som viser en sannhet; hva er leid ut til hvem og hvor lenge løper avtalene. Videre er det avgjørende at moms er korrekt og systemet tilrettelegger for å optimalisere bruk av eiendommene samt planlegging fremover. Mens CEOene vil vite hvor ressursene går, hva som er flaskehalser, vil selgerne ha lett tilgang på informasjon og godt samspill mellom CRM og PMAx. "PMAx 365 viser dette helhetlige, oppdaterte bildet", slår Aase fast.

Målet er det samme for Advania som for kundene, at systemet forbedrer deres hverdag. "Kundene våre har ingen urimelige krav, de vil bare få maks ut av investeringen sin i PMAx.

Ifølge Aase Herø medfører PMAx 365 en helt ny modell hvor prosessene er lengre og hvor best practise blir avgjørende. "Derfor skal vi snakke med kundene om hva de ser for seg for egen butikk de nærmeste årene, og sørge for å møte deres behov når vi utformer roadmap og gjør utviklingen."

Global satsing
PMAx 365 skal tilbys på det globale markedet. Advania omfavner kombinasjonen egenutvikling standard løsning og med Microsofts moderne plattform når selskapet sikter mot sertifisering av PMAx i Microsoft-tjenesten AppSource.

PMAx 365 fordrer standardfunksjonalitet for eiendomsbransjen. Og her mener Aase at Advania leverer: "Vi er gode på regnskap, gode på forvaltning og areal. Vi dekker det hele. PMAx 365 leverer godt på standard. Så skal vi naturligvis kontinuerlig utvikle løsningen, slik man gjør med skybaserte produkter."

Ifølge Aase medfører ikke den globale satsingen behovet for å utvide funksjonaliteten i PMAx. Dette fordi norske eiendomsforvaltere er langt fremme. Moms, valuta og renter må naturligvis tilpasses lokale forhold, men dette er ikke vanskelig å få til.

Skybasert
Microsoft Dynamics har flyttet opp i skyen og PMAx 365 utnytter til fulle det store potensialet i Microsofts smarte forretningsløsninger. Aase opplever at kundene ikke bekymrer seg for at løsningen er blitt skybasert. "De er ikke opptatt av hvor serverne er, men setter pris på at det ikke blir flere oppgraderinger." Med PMAx 365 vil løsningen i stedet kontinuerlig oppdateres.

"Med PMAx 365 vil kundene oppleve å kunne forlate en mengde nisjeløsninger, i stedet får de alt i en plattform. Dette er stort, vi går til markedet med økt verdi med denne plattformen: Vi gir kundene en løsning som frigjør tid til verdiskaping. I stedet for administrasjon kan de fokusere på det som generer inntekt, på få ned ledigheten på eiendom og tilby flere tjenester knyttet til dette."

Business Intelligence (BI) blir avgjørende for at kundene kan få generer gode, tilgjengelig rapporter. Advania kan også bistå kundene med å analysere regnskapet og se hvor mye som brukes på drift og systemer, og hva de har å vinne på endring.
"Eiendomsselskapene har stort planer for fremtiden, vi gleder oss til videre samarbeid!», avslutter Aase Herø.

 

Aase Herø

Foto: Allers

Ler mer om PMAx 365

More ...
105:This article is not in any of the categories allowed for display!

Nytt ERP-system, nytt hjerte

Sentralt for GC Rieber var det å finne en leverandør og et system som kunne legge til rette for prosesser som foregår både på tvers av selskaper i konsernet GC Rieber og i det enkelte selskap. Microsoft Dynamics AX er et forretningssystem som håndterer organisasjoner som er både konsern og et konglomerat av selskaper på samme tid, slik som GC Rieber.

Ingen toppstyrt prosess
Og det var ute i forretningsenhetene det hele startet. I økende grad opplevde de ansatte behov for et mer fleksibelt og oppdatert system. Mangel på presis informasjon, og det å måtte gjøre flere operasjoner om og om igjen, var årsaken til ønsket om ny løsning i GC Rieber.

Likevel kan det oppleves tungt å skulle skifte ut det systemet man er kjent med over tid. Det kan være som å skulle bytte ut den gamle Forden som du kjenner alle lyder og triks med. Men etter hvert som hostingen tiltar, og venner ikke lenger vil sitte på med deg, er det på tide med ny bil. Slik er det også med forretningssystemer som styrer kjerneprosessene i virksomheten din. De må ikke utgjøre en sikkerhetsrisiko, men sørge for at du kommer effektivt dit du skal.

“Et komplekst konsern” blir GC Rieber gjerne omtalt som, selskapet som gjennom generasjoner har drevet næringsutvikling i Norge og globalt. Nå skal konsernet ta i bruk et forretningssystem som kommer til å endre hverdagen både for ansatte og kunder. Dette er også noe selskapets toppsjef ønsker å få til, å utvikle endringsevnene samtidig som leveransekraften øker.

Konkurransedyktig
– Vårt mål er at samarbeidet med Advania skal gjøre GC Rieber mer fremoverlent. Forretningssystemet er selve hjertet i en virksomhet, og mer presis og komplett informasjon gjør at vi blir effektive i arbeidsprosessene våre og dermed mer konkurransedyktig i forhold til våre konkurrenter, sier administrerende direktør Paul-Christian Rieber i GC Rieber

Store prosjekter innen eiendom og shipping er dagligdags for GC Rieber. Men å implementere ny ERP-system skjer kanskje bare hvert 10. år, eller én gang hver generasjon i det familiedrevne konsernet. Noen vil sågar sammenlikne skiftet med en hjertetransplantasjon. Det er trolig årsaken til at administrerende direktør Paul-Christian Rieber gir prosjektet viktighetsgrad 10 på en skala fra 1 til 10.

Og når GC Rieber nå gjennomfører dette prosjektet og klargjør selskapet for den moderne tidsalder, er det også med tanke på at egne ansatte skal ha et effektivt og godt arbeidsverktøy. At nytt IT-system kan møte utfordringer kjenner mange ledere til, og i GC Rieber anerkjenner man derfor betydningen av å involvere og sørge for åpen og tydelig kommunikasjon – både internt i bedriften og med leverandøren Advania.

More ...

Loomis Norge

Cash is king. Sjelden har det gamle ordtaket hatt større relevans enn her. Loomis flytter daglig store kontantbeløp for kundene sine, og bidrar til at kontanthåndtering kan foregå sikkert og effektivt i butikker, banker og ellers i samfunnet. Rune Algrøy, prosjekt- og IT-ansvarlig i selskapet, forteller at informasjonsteknologien utgjør selve kjernen i virksomheten. – De siste fire årene har vi skiftet ut 16 av 18 datasystemer, og en effektiv IT-stab på kun tre personer håndterer driften, forteller han. Loomis Norge AS er datterselskap av Loomis AB, et selskap notert på Stockholmsbørsen, og i det norske markedet for kontanthåndtering besitter de en markedsandel på rundt 35 prosent. Algrøy forteller at marginene er små, og at lønnsomhet forutsetter effektiv drift og gode rutiner. – Vi kjøper og henter kontanter hos forretninger og banker, og frakter disse til våre egne tellesentraler før kontantene selges ut igjen til banker og andre med store kontantbehov, sier han. Ved sentralene benyttes avanserte maskiner som teller, håndterer og pakker sedler og mynter, og blant annet sorterer ut slitte sedler som veksles inn hos Norges Bank.

Mennesker og grensesnitt

En av Loomis´ viktigste oppgraderinger på IT-siden er innføringen av ERP-systemet Microsoft Dynamics AX i januar 2010. Rune Algrøy innrømmer at det var på tide med en moderne og fremtidsrettet løsning.

– Det gamle systemet hadde vært i bruk i mange år, og manglet nødvendig fleksibilitet og brukervennlighet. Vi hadde behov for et system som var bedre tilpasset brukerne, med bedre håndtering av kundefakturaer og innbetalinger, og ikke minst med bedre statistikk- og rapportmuligheter. Når vi landet på denne løsningen, var det i stor grad fordi vi opplevde at leverandøren Advania forsto våre helt spesielle behov. Når man velger ERP-system, er det som å inngå ekteskap med leverandøren. Da er menneskene minst like viktige som selve systemet, samtidig som vi vektla sterkt at det er Microsoft som står for videreutviklingen av systemet, forteller han.

De fleste medarbeiderne hos Loomis arbeider i systemet via webgrensesnitt, det samme gjelder kundene. Her er de ikke redd for at bruken av webteknologi skal gå ut over sikkerheten.

– På ingen måte, denne løsningen har like høy sikkerhet som de beste nettbankløsningene. Den høye brukervennligheten i webgrensesnittet var tvert i mot en viktig årsak til at vi valgte nettopp Microsofts ERP-system, svarer han.

Sparte to årsverk umiddelbart

De hvite bilene med Loomis-logo frakter store kontantbeløp. Vekterne har ingen muligheter for å åpne koffertene med kontanter, og avansert teknologi med ulike sporingssystemer bidrar til å holde sikkerheten på høyeste nivå. Rune Algrøy mener det først og fremst er de høye sikkerhetskravene som skiller Loomis fra andre produksjonsbedrifter.

– Selvpålagte og lovpålagte revisjoner og rutiner er med å sikre at vi hele tiden ligger i forkant av de kravene kunder og myndigheter stiller. Informasjonsteknologien, med Microsoft Dynamics AX som det sentrale, utgjør kjernen i virksomheten vår. Systemet må fungere hele veien fra våre operative medarbeidere, gjennom hele produksjonskjeden og ut til funksjoner som fakturering, lønnshåndtering, statistikk, rapporter og andre beslutningsverktøy. Av sikkerhetshensyn har vi valgt å ta driftsansvaret for alle løsningene selv, og benytter flere nett og kommunikasjon med avansert kryptering for å holde et tilfredsstillende sikkerhetsnivå, forteller Algrøy.

IT-investeringene har vært store de siste årene, men så har heller ikke resultatene latt vente på seg.

–Umiddelbart etter investeringen i nytt ERP-system sparte vi betydelige kostnader på den administrative siden. Det har sammenheng med at alle arbeider enklere enn før, og at informasjonen er samlet i ett brukergrensesnitt. Med nye rapporterings- og statistikkverktøy kan vi til enhver tid se hvor mange minibanker som er fylt opp eller hvor mange sedler som er i omløp. Det gir oversikt over driften og gir oss også et bedre grunnlag for å ta riktige beslutninger, avslutter Rune Algrøy.

Loomis Norge AS er landsdekkende med 430 medarbeidere og flere pengesentraler. Årlig håndterer selskapet en kontantbeholdning på flere milliarder kroner. De siste fire årene har selskapet skiftet ut 16 av 18 IT-systemer, og tatt i bruk Microsoft Dynamics AX fra Advania som sentralt ERP-system.

105:This article is not in any of the categories allowed for display!