Aras har utviklet AI-løsninger for selskaper innen alt fra shipping, til helse og reise. Med teknologi som endrer seg hvert sekund, har Aras erfart at en må være villig til å kaste seg rundt for at resultatet skal bli best mulig.
– Det er viktig å ikke bli låst i AI-teknologien du bestemte deg for å bruke under planleggingen. Da risikerer du å bruke opp budsjettet og tiden på et resultat som ikke blir så bra som det kunne blitt. Det viktigste er heller ikke om teknologien er kul, men om løsningen gir verdi, sier han.
Det er lett å bli veldig teknisk og tenke at AI kun handler om å lage an AI-agent eller en chatbot. For Aras Koplanto, Manager of Data and AI i Advania Norge, blir det å starte i feil ende.
– God AI-rådgivning handler om å identifisere hvilke utfordringer som skal løses og hvor i virksomheten AI kan gi dere mest verdi. Kanskje kan utfordringen løses best gjennom maskinlæring eller regelbaserte systemer, framfor gjennom AI-agenter eller generativ AI. Det må vurderes fra sak til sak, og basert på deres systemer. Det er her vi kan og ønsker å hjelpe, forklarer han.
Lurer du på om AI kan gi verdi i dine arbeidsprosesser? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat, vi kan hjelpe deg med å identifisere hvor du kan få mest verdi ut av AI og hjelpe deg i gang med din unike AI-reise.
Et spennende AI-prosjekt Aras har ledet ble gjort for et marint entreprenørselskap som installerer og vedlikeholder utstyr under havet for offshore energi.
En svært viktig oppgave for teknikerne i bedriften er å undersøke, vurdere og lage dokumenter til en rekke logistiske og tekniske elementer knyttet til hvert prosjekt. Denne jobben kunne ta opp til en ukes tid for en til to teknikere.
– Kunden visste at de ønsket en AI-modell som kunne gjøre dette effektivt og nøye, samtidig som de frigjorde ressurser. Noe av det vi tidlig var opptatt av var at selv om AI kunne gjøre brorparten av jobben, så var vi avhengig av at et menneske skulle kvalitetssjekke før noe ble iverksatt, en såkalt «human-in-the-loop», forteller Aras.
Les mer: AI i reiselivet - kan teknologi gjøre reisen mer personlig?Han og teknikerteamet hans utviklet en AI-agent som kunne ta seg av dette på rekordtid, og som var med teknikerne hele veien. I tillegg utviklet de en AI-assistent som jobbet inne i dokumentene til teknikerne.
– Løsningen fungerer som en «bibliotekar» som vet hvor alt befinner seg, og foreslår ulike oppgaver som kunne gjøres med akkurat den tekstdelen de jobber med. Den kan gi oppsummeringer eller til og med fortelle om dokumentet etterlevde gjeldende regelverk, fortelle Aras.
Oppfølging og tett og kontinuerlig kommunikasjon var helt sentralt i hele prosjektet.
– Vi hadde hyppig dialog og ukentlige statusmøter. Jeg lærte opp de ansatte gjennom hele prosessen slik at de skulle kunne jobbe best mulig med løsningen. I ettertid har tilbakemeldingene vært veldig positive, sier Aras.
Les også: Når AI hjelper folk inn i arbeidslivet
Aras forteller at han leverer ikke AI som hyllevare, men bygger løsninger tilpasset den enkelte kundes behov. Han påpeker at prosjekter med AI-teknologi må håndteres på en litt annen måte enn andre IT-prosjekter, og som fagperson får de gjerne to roller:
– Som teknikere må vi være proaktive og justere løsningene hele tiden slik at vi ender med de beste løsningene til slutt, uavhengig av om resultatet blir annerledes enn du opprinnelig tenkte, forklarer Aras.
Han er opptatt av at gode rådgivere involverer kunden hele veien.
– Jeg sørger for å oppdatere kunden hver gang vi gjør en endring. Slik sikrer vi at kunden forstår hvorfor vi tar de valgene vi tar. De føler seg trygge og ivaretatt gjennom hele prosessen, og det blir enklere å forsvare prosjektet internt om nødvendig.
Har du en utfordring du ønsker å avklare om AI kan løse? Er du klar for en uforpliktende prat med Aras eller en annen av folka bak AI i Advania?
Ta kontakt med oss i dag! Vi gleder oss til å utforske hvordan akkurat du kan få verdi fra AI.