– Jeg jobbet med et reiseselskap som planlegger og skreddersyr reiser for kunder til destinasjoner over hele verden. De opplevde en markant økning i etterspørsel, og selskapet nådde et punkt der kapasiteten ikke lenger strakk til, forteller Aras Koplanto, Manager of Data and AI i Advania Norge.
– De visste nøyaktig hva de ville ha, nemlig en løsning som kunne alt. Deretter ga de meg full tillit, forteller han.
To løsninger, ett mål
Resultatet ble to løsninger som fungerte sømløst sammen.
– I første omgang utviklet vi en avansert chatbot som både kunne snakke med kunden og hente ut informasjon. Gjennom ulike spørsmål kartla chatboten ønskene til kunden, og satte sammen et tilbud som møtte deres behov, ønsker og budsjett. Det kunne inkludere alt fra hotell og restauranter til aktiviteter, helt ned til en konkret timeplan, forklarer Aras.
Informasjonen fra samtalene ble lagret sikkert og brukt til å analysere mønstre i kundeforespørsler. Dette ga selskapet verdifull innsikt i hva reisende faktisk ønsket seg, og gjorde det mulig å tilpasse og utvikle reisepakkene kontinuerlig.
Les også: Når AI hjelper folk inn i arbeidslivet
Mer tid til kundene – mindre tid på rutine
– Denne AI-teknologien frigjorde kapasitet hos de ansatte, slik at de kunne bruke tiden på det som virkelig betyr noe: kundene. Til slutt kunne arbeidet med systemet håndteres av én person. Kommunikasjonen med kundene gikk smidigere, og selskapet rapporterte at de var svært fornøyde, sier Aras.
Han understreker at et godt samarbeid med kunden er avgjørende, både for å bygge tillit og for å sikre at teknologien faktisk gir verdi.
– AI handler ikke bare om automatisering. Det handler om å skape verdi for mennesker og frigjøre tid slik at både de som reiser, og de som gjør reisen mulig, får en bedre opplevelse, sier han.
Lurer du på om AI kan være nøkkelen du leter etter for å skape bedre opplevelser både for kunder og ansatte? Ta gjerne kontakt med folka bak AI i Advania for en uforpliktende prat.