Nortek utvikler og produserer undervannsinstrumenter. Den globale aktøren har tatt steget inn i en spennende AI-reise med Microsoft Copilot i spissen. Ledet av IT-direktør Therese Baas, har selskapet nå satt kursen mot økt bruk av kunstig intelligens.
Økt fokus på kunstig intelligens
Det siste året har Nortek bestemt seg for å øke fokuset på kunstig intelligens. Therese Baas, IT-direktør i Nortek, forteller at hun og en annen i den forbindelse har tatt et studium i kunstig intelligens og fått ansvaret for å lede denne satsingen internt hos Nortek.
– Det innebærer at vi skal lage en plan for hvordan det skal implementeres og brukes i selskapet, forteller Baas.
Nortek er et globalt selskap med hovedkontor i Oslo og syv datterselskaper lokalisert i Kina, Brasil, Nederland, Frankrike, USA, Japan og Australia. Med så mange ansatte, fordelt utover flere land, bestemte de seg for å opprette en gruppe på tvers av kontorene for å dele erfaringer rundt de ulike AI-løsningene selskapet tester ut.
– Vi etablerte en “task force” mot slutten av fjoråret, der ansatte kunne bli med frivillig med forbehold om at de var interesserte i å ta i bruk ny teknologi og kunstig intelligens på ulike måter i arbeidet sitt. Nå har vi møter en gang hver annen til tredje måned, der vi både deler erfaringer fra bruk av verktøyene og jobber med å sette noen retningslinjer for bruk av kunstig intelligens i selskapet, forteller Baas videre.
Sørget for å bli Copilot Ready med Advania
Baas forteller at de frem til nå har testet en rekke AI-verktøy- og funksjonaliteter, blant annet GPT-4. Det har vært viktig å starte bredt og teste mye, for å finne ut hva som vil gi størst nytteverdi. Copilot fra Microsoft har vært en del av dette, og i den forbindelse har de deltatt på en Readiness-workshop med Advania.
– Vi hadde et innledende møte med Advania, der de fikk tilgang til vår tenant og kjørte et program over flere uker. Dette har resultert i en rapport der gjennomgang av alle funnene ble presentert. Advania kan bistå med å implementere funnene, men siden vi har en egen IT-avdeling, har vi tatt ansvar for å implementere funnene internt, sier Baas.
– Readiness-analysen fra Advania har vært viktig for å sikre oss at når vi tar Copiloten i bruk har vi en sikker plattform å bruke den på, at man ikke får tilgang på informasjon man ikke skal ha, og at vi også får gjort en liten jobb med å kartlegge sensitive data i organisasjonen og mappe den opp, slik at vi får et bedre system for dataene våre. Sånn sett har vi slått “to fluer i en smekk” med denne analysen, fordi den ikke bare går på Readiness for Copilot, men også sikkerhet i tenanten, som det alltid er fint å ta en gjennomgang av, forteller Baas videre.
Planlagt utrulling i Q3
Utrullingen av Copilot er planlagt i Q3 2024, men ifølge Baas er det fortsatt noen ting som må være på plass før dette skjer.
– Det finnes fremdeles noen begrensninger i Copilot, men det kommer nye “features” hver uke som gjør den bedre. Jeg ønsker primært å rulle den ut når den håndterer norsk bedre, fordi såpass mange ansatte i selskapet snakker norsk og bruker norsk, spesielt i produksjonen vår. I tillegg vil vi få implementert alle tiltakene som ble identifisert i Readiness-analysen først. Jeg er opptatt av at Copiloten blir implementert på en sikker og forsvarlig måte i selskapet, forteller Baas.
Når det gjelder AI-reisen videre, understreker Baas at de er langt fra ferdig med å teste ulike AI-verktøy- og funksjonaliteter.
– I denne “task forcen” vi har etablert, er det jo flere med stor interesse for teknologi, så vi vil fortsette å teste ut en rekke GPTer, Copiloter og Chatboter i ulike avdelinger, for å se hva de kan brukes til og hvilke begrensninger de har. Vi er på en AI-reise som alle andre, der Microsoft sin Copilot er en del av denne reisen. Ambisjonen vår er at vi etter hvert skal kunne bruke denne kunnskapen til å implementere i produkter og tjenester, avslutter Baas.