Advania Finans

Kompetansen som styrker dine IT-anskaffelsene

Vi hjelper virksomheter å anskaffe, bruke og avhende IT-utstyr og -tjenester med skreddersydde leasing- og tjenestemodeller som gir bedre kostnadsstyring, smartere kapitalbruk og konkrete besparelser. 

Vi bygger et økosystem mellom ledende produsenter, Advania og Advania Finans – og kobler på relevante tjenester gjennom hele livssyklusen for å sikre at IT-investeringen gir maksimal effekt, både i privat og offentlig sektor. 

 

 

Bilde av Advania Finans-avdelingen

Hvorfor Advania Finans?

Med Advania Finans får du et rådgivningsmiljø med solid fagkompetanse og lang erfaring fra noen av Norges mest komplekse IT-anskaffelser. Vi forener teknologi, økonomi og bærekraft for å gjennomføre investeringer med tydelig økonomisk effekt og høy ansvarlighet.

Vi utfordrer både Advania, partnere og kundene våre – ikke for å gjøre ting vanskeligere, men for å sikre at hver anskaffelse blir riktig strukturert og gir mest mulig verdi over tid. Når etablerte modeller ikke gir ønsket effekt, videreutvikler vi løsninger som gir bedre kontroll, økt fleksibilitet og varig verdi – enten rammene styres av resultatkrav eller offentlige bevilgninger. 

Return logo small_v2

Advania Return

Advania Return er vår løsning for retur av brukt IT-utstyr, og en del av våre sirkulære IT-tjenester. Det er skreddersydd for bedrifter og organisasjoner som vil ta kontroll over hele IT-utstyrets livssyklushåndtering – på en sikker, miljøvennlig og lønnsom måte.

La oss ta hånd om ditt IT-utstyr
QuickLease logo small

Advania QuickLease

Med Advania QuickLease får du skreddersydd leasing av IT-utstyr. Du velger hva du trenger, og vi tar oss av resten – fra finansiering til levering, support og retur.

IT-leasing gjort enkelt

Vil du bli mer sirkulær og ta grepene som gjør en forskjell?

Miljøbilder - Folka bak 2025-2698_Original
05.05.2025

Tre steg til varig økonomisk verdi med sirkulær IT

Når store deler av virksomheten er digital, blir det avgjørende å forvalte IT-utstyr på en økonomisk smart måte.

Les artikkelen

Hvordan skaper vi verdi sammen?

Vår verdi ligger i å utvikle anskaffelsesmodeller som er styrt av virksomhetens faktiske behov og ønsket effekt – ikke enkeltkjøp isolert. Når vi vurderer teknologi, økonomi og tjenestebehov i sammenheng, kan vi bygge løsninger som styres etter ønsket effekt, risiko og reelt bruk. Det gir virksomheten et sterkere beslutningsgrunnlag og mer igjen for hver krone investert.

Gjennom tett samarbeid med ledende produsenter, Nordens største banker og Advania sine fagmiljøer sørger vi for at hver anskaffelse er riktig strukturert fra start. Det gjør at vi kan tilby betingelser, partnerprogrammer og subsidier som gir din organisasjon maksimal verdi. 

Derfor er vi trygge på at våre modeller gir bedre ressursutnyttelse, mer stabile kostnader og tryggere forvaltning av anskaffelsen gjennom hele perioden – for alle involverte parter i deres organisasjon. 

Vår 4-trinns metode

  • 1

    Innsikt og analyse

    Vi bruker nødvendig tid sammen med kunden, for å forstå deres virksomhet, behov, utfordringer, rammer og ønsket effekt. Det gir en klar retning og nødvendig innsikt for hvilke anskaffelsesmodeller som vil skape størst verdi.  

  • 2

    Skreddersøm og tilpasning

    Basert på innsikten skreddersyr vi en anskaffelsesstruktur som kombinerer riktig teknologi, tjenester og finansieringsmodell – og som passer virksomhetens mål, risikoprofil, økonomi og modenhet.  

    Når finansieringen følger bruken og livssyklusen, blir sirkularitet en integrert del av prosessen.

  • 3

    Oppfølging i hele perioden

    Vi følger opp gjennom hele bruksperioden og hjelper til med eventuelle henvendelser som dukker opp. Vi tror på nærhet og god kjennskap for å lykkes. IT anskaffelser gjennom Advania handler ikke om én transaksjon, men kontinuerlig oppfølgning og et toveis partnerskap. Dere får forutsigbarhet og minimal administrasjon.

  • 4

    Ansvarlig og effektiv avhending

    Vi tar det fulle ansvaret for avhending av utstyret. Avhending av IT utstyr er ikke henting av søppel, men en verditransport. Utstyret kvalitetssjekkes, slettes og eventuelt klargjøres for videresalg. Dere vil få tilstands og sletterapporter som kan brukes i deres egne miljørapporter.

Advania Finans

Hvem jobber vi med?

Private virksomheter

For selskaper som ønsker bedre kapitalutnyttelse, mer fleksibilitet og større handlingsrom for vekst og innovasjon. Vi gjør det enklere å holde teknologien oppdatert og redusere belastningen av store enkeltinvesteringer. 

Vi har ansatte med lang erfaring med å hjelpe alt fra start/scale-up bedrifter, til komplekse globale selskaper med konkrete kostnadsbesparelser. 

Offentlige og statlige virksomheter

For aktører som skal få mest mulig verdi ut av bevilgningene sine. Våre modeller hjelper kommuner og statlige virksomheter å gjennomføre nødvendige IT-anskaffelser på en måte som er økonomisk ansvarlig og i tråd med politiske og organisatoriske mål. 

Vi har ansatte med lang erfaring med fra offentlige og statlige IT anskaffelser, som er spesialister på anskaffelsesregler, regnskapsstandarder og momskompensasjoner. 

Nyheter om Advania Finans

Velg en smartere vei fremover

Kontakt Patrik for å ta deg videre.

 

Patrik Molberg - Kontakt oss

Patrik Molberg
Leder for Advania Finans i Norge