Employer Branding 2022.11.01

– Det skal være enkelt å lage problemer

«Problemer» og «prosesser» er i utgangspunktet ikke to ord som skaper begeistring. Sånn er det ikke for Thomas Kraus.

Thomas Kraus jobber i Advania Skien og hadde jobbet med det samme i litt for mange år. Han hadde en kombinert rolle i kundesenter og som problem coordinator, men ønsket seg en rolle som han kunne føle seg mer hjemme i, noe som traff ham bedre som person. Han ønsket å jobbe mer med problem management og prosesser, og var ærlig med lederne sine om at det måtte skje en endring. Thomas sine ønsker og kompetanse passet perfekt med et pågående prosjekt med fokus på rutiner og prosesser i Advania, og da han kom tilbake fra pappaperm i august 2022 bar det rett inn i to nye roller som Process owner og Process analytic for problem management.

– Og så er du fortsatt Problem coordinator? Det er mange titler å holde styr på?

– He he, ja, men alt handler om å finne og definere problemet, og så koordinere ressursene som skal løse problemet og ha kontroll på den prosessen som skal til for å fikse det, sier Thomas.

Hva forårsaker hendelsene?

Thomas jobber altså med å undersøke hendelser; hva er det som forårsaker hendelsene? Hva er den underliggende årsaken, altså problemet?

– Prosessen med å definere, altså «lage» et problem, har ikke vært enkel nok tidligere. Det skal være enkelt å lage problemer, sier Thomas.

Når problemet er definert, setter man en koordinator på saken som finner folk som kan jobbe med å løse problemet. Alternativet er å ikke gjøre noe – og oppleve at problemet gjentar seg. Ofte oppstår problemer fordi rutinene ikke etterleves; det kan være at rutinene er for vanskelige, at folk velger raskere løsninger. Da er prosesseierrollen viktig, at noen eier prosessen fra A til Å og sørger for at rutinene følges – eller eventuelt endres dersom det er behov for det.

– Vi har gode verktøy for å håndtere dette i Advania. Forstår man prosessen og vet at man kan stole på at prosessen fungerer i praksis – så vil man også etterleve den og med det bli bedre. Det kommer også kundene våre til gode. Min og prosessteamet sin jobb er å legge til rette for at nettopp dette kan skje. Det skal ikke være vanskelig for noen å verken forstå eller etterleve prosessen.

– Liker du den nye jobben din?

– Jeg elsker den! Det passer veldig godt til meg som person, jeg er bedre til dette. Jeg elsker å jobbe med problemer, det tror jeg menneskene rundt meg merker godt.

– Hva var den viktigste årsaken til at du klarte å komme deg over i en ny stilling som du trives så godt i?

– Det er flere årsaker til det. Jeg har fått muligheten til å vise at dette er noe jeg mestrer og trives med. Og så har jeg vært helt ærlig med mine ledere om at vi måtte få til en endring, det har vært viktig.

– Hadde du sluttet i Advania hvis du ikke hadde fått en ny rolle?

– Nei, altså, jeg har så gode mennesker rundt meg her, det er høyt under taket, stort fokus på trivsel og vi har en fantastisk leder på kontoret i Morten Valle Pettersen. Nei, her vil jeg bli. Og nå kan det bare bli bedre.

 

Vil du vite mer om å jobbe i Advania eller se våre ledige stillinger? Da bør du gå til vår "Jobb i Advania" side.

Relaterte artikler

Employer Branding
2022.09.01

Nye muligheter i Advania

Vegard Mathisen byttet beite i Advania og gikk fra å jobbe med intern IT til å bli rådgiver med tett kundekontakt. – Jeg er glad for at jeg jobber et sted hvor det finnes slike muligheter, sier han.