– Nå er det mye enklere å hjelpe kundene våre til å ta vare på produktene sine, få oversikt over eksisterende portefølje og velge mer bærekraftige løsninger på kort og lang sikt. Her har Advania-gjengen gjort en kjempejobb for oss, sier Vegard Voll Gabrielsen, leder for bærekraft i Senab Eikeland.
Senab Eikeland er landets største aktør innenfor møbler og interiørløsninger til kontor, skole, barnehage, helse, offshore og offentlige miljøer. De satser tungt på bærekraft – og ønsket hjelp til å lage en enkel og brukervennlig løsning for at kundene kan velge helt nytt, litt brukt eller reparere egne møbler – og samtidig ha kontroll på klimaavtrykket sitt og forenkle administrasjonen.
Sånn startet samarbeidet mellom Senab Eikeland og Advania i Stavanger – og utviklingen av den nye produktportalen «Varig».
Møt folka som kan hjelpe deg med design
Smartere kundereise med AI og bærekraft i fokus
For å komme raskt fram til en løsning som faktisk treffer behovene, kombinerte teamet designkompetanse, kundens domeneinnsikt og teknisk utviklingskraft – med AI som støttespiller gjennom hele løpet. AI ble brukt til å analysere innsikt, generere konsepter og teste ulike kundereiseforslag langt raskere enn ved tradisjonelle metoder. I tillegg bidro AI-assisterte verktøy i design- og utviklingsarbeidet, noe som gjorde det mulig å bygge en intuitiv og ryddig brukeropplevelse på kort tid.
Det viktige: AI tok ikke over prosessen – men fjernet mye av friksjonen. Med human-in-the-loop styrte designere, fagfolk og utviklere kvaliteten, og sørget for at farten aldri gikk på bekostning av presisjon. Resultatet er en løsning som gir direkte forretningsverdi: en mer effektiv kundereise, høyere konvertering og bedre kapasitetsutnyttelse i salgsteamet.
I dag er alle produkter samlet i én brukervennlig portal på tvers av leverandører. Det gjør at kunder får flere valg – både før, under og etter en bestilling:
- Full oversikt over alle møbler fra alle leverandører ned på møteromsnivå
- Informasjon og råd om vedlikehold
- Muligheter for reparasjon og bestilling av service
- Enkel lokasjonsoversikt for administrator med rollestyring
- Servicehistorikk og detaljer om produktkomponenter
- Oversikt over klimaavtrykk
- Enkel tilgang til kompetanse fra Senab Eikeland og rådgivning
– Dette hjelper kundene til å ta vare på produktene i stedet for å bestille nytt. Med QR-kode på hvert møbel kan man enkelt bestille service – og samle opp behov for å redusere kostnader og transport, forklarer Voll Gabrielsen.
Større kunder kan også legge inn hele porteføljen sin og flytte møbler mellom lokasjoner i stedet for å kjøpe nytt.
Portalen bidrar til at Senab Eikeland kan styrke posisjonen sin som kompetansehus og jobbe mer med tjenesteutvikling. De får også bedre grunnlag for innsiktsbasert, proaktiv rådgivning gjennom hele produktlivsløpet. «Varig» bygger samtidig opp under det bærekraftige satsingsområdet «RE» – som handler om gjenbruk.
– Det har vært en veldig interesse for produktportalen «Varig» blant kundene våre allerede – og tilbakemeldingene er at dette er en spennende reise de vil være med på, sier Vegard Voll Gabrielsen.

Fra idé til lansering – et partnerskap med effekt
– Senab Eikeland er virkelig en drømmekunde for oss som er utrolig inspirerende å jobbe sammen med. Vi har fått mye tillit og brukt vårt tverrfaglige team med forretningsutvikling og design til å skape gode løsninger sammen, sier Morten Nessler, regionleder i Advania.
Så langt har Advania levert:
- UX design.
- Tjenesteutvikling med søkelys på kundereise, sirkulære tjenester.
- Utvikling av selve løsning fra ide til lansert.
- Integrasjon med ERP system.
- Prosjektstyring fra A-Å.
Portalen ble nylig lansert internt – og nå står utrulling mot nye og eksisterende kunder for tur.
Én av nyvinningene i portalen er muligheten til å bli «trefadder» dersom en kunde ønsker å klimakompensere for sine innkjøp av møbler og interiørløsninger. Denne ideen får Advanias prosjektleder, Sverre Jonassen, æren for å ha kommet opp med.
– Sverre er en utrolig stødig prosjektleder. Advania-teamet har satt seg godt inn i behovene til kundene våre og oss som selskap, og de har vært flinke til å spille oss gode. Det er viktig for oss å ha en partner som utfordrer oss, stiller spørsmål og kommer med nye ideer, sier Lindis Solhaug, HR- og markedsansvarlig i Senab Eikeland.
Den gode opplevelsen er gjensidig – og Advanias prosjektleder svarer følgende på rosende ord fra kunden:
– Det er herlig å jobbe sammen med et dyktig og målbevisst team som vet hvor de vil og er med på å styre prosjektet mot mål. Å jobbe med Vegard, Lindis og teamet i Senab Eikeland har vært fylt av gode samtaler fra første møte, sier Sverre Jonassen.
Få hjelp til å utvikle dine tjenester med disse folka
