StrongPoint finner sikre svar med Advania
Sikkerhet

StrongPoint finner sikre svar med Advania

For et teknologiselskap som leverer løsninger til varehandelen, jobber StrongPoint kontinuerlig med å sikre alle systemene og produktene sine. Den hjelpen får de hos IT-partneren Advania 

Oddbjørn Skauge, CIO i StrongPoint hadde bare vært i jobben i tre dager, da han fikk sin første telefon fra Advania. Ønsket han en gjennomgang av sikkerheten i selskapet? Han sa ja. Tre år senere er både systemer og produkter sikrere.   

 

trygghet

Med Advania er vi i veldig trygge hender. De har forbedret sikkerheten vår på alle nivåer, og har en live overvåking av alt av systemer hos oss. Advania følger hele tiden med på trusler og sjekker dette opp mot hvor sårbare vi er.

 

Sikkerhet i varehandelen 

– Dette handler først og fremst om sikkerhet. StrongPoint jobber med retail-bransjen, er selv i mange land og har mange ansatte. I tillegg kommuniserer de i mange land. Alt dette gjør at infrastrukturen deres krever høy sikkerhet, forteller Hans Petter Normann i Advania.  

– Vi har en kontinuerlig monitorering hos StrongPoint for å sikre systemene deres, fortsetter han.  

Som ny i StrongPoint skjønte Skauge fort at sikkerheten måtte styrkes.  

Angrep mot retailbransjen har økt betraktelig de siste årene. StrongPoint hadde et behov for å øke sikkerheten ytterligere, både internt og mot produksjon. Ansatte var også redde for å gjøre feil, og spurte ofte: kan jeg åpne denne mailen?  

Advania sikret PC-er, datasenter og nettverk ytterligere og har jobbet kontinuerlig med å sikre alle produktene. I dag overvåker Advania hele infrastrukturen, samt noen produkter.  

Logistikken krever topp sikkerhet 

StrongPoint er et teknologiselskap som leverer løsninger og tjenester for å gjøre butikker smartere, handleopplevelsen bedre og netthandel av dagligvarer mer effektiv. Selskapet har kontorer i 8 land, leverer løsninger gjennom partnere til over 20 land, og har rundt 500 ansatte. De leverer blant annet plukk og leveringsløsninger for netthandel, inkludert click & collect-skap og automasjon. StrongPoint har løsninger som kan forbedre alt som skjer, fra en kunde har plassert en nettordre frem til kunden har ordren i hånda.  

I tillegg leverer selskapet over 40 ulike produkter til varehandelen og sørger blant annet for elektroniske hylleetiketter, selvbetjente kasser og forebygging av tyveri, gjennom for eksempel kontanthåndtering og lagring og trygt salg av snus og sigaretter gjennom vensafe-maskinene.  

– All denne logistikken krever topp sikkerhet, både for kunden og for løsningene. Vår største skrekk er at vi skal få et angrep som påvirker kundene våre, sier Skauge.   

– Men med Advania er vi i veldig trygge hender. De har forbedret sikkerheten vår på alle nivåer og har en live overvåking av alt av systemer hos oss. Advania følger hele tiden med på trusler og sjekker dette opp mot hvor sårbare vi er. 

56353966-3fea-4247-bbc7-c2bbc9922c8e

De gode svarene 

Med et stadig økende trusselnivå, får StrongPoint mange forespørsler fra kunder om hvordan selskapet jobber med sikkerhet. De vil vite hvordan StrongPoint sikrer systemene sine, slik at de selv ikke kan bli rammet.  

For to år siden ble en butikkjede i Sverige hardt rammet av et sikkerhetsangrep. Dette angrepet førte til et enda høyere fokus på sikkerhet i varehandelen. Slike episoder skaper et høyt fokus angående gode sikkerhetsrutiner for kunde og leverandør.  

– Slike hendelser er vår aller største frykt. Da denne episoden skjedde i Sverige, ble flere hundre butikker låst ned. Siden den gang har alle i varehandelen være ekstra på vakt. Vi merker en enorm pågang fra kundene våre som nå går gjennom alle sine sikkerhetsrutiner og rutinene til leverandørene. Kundene våre er enormt opptatt av dette.  

Advania gjennomfører også revisjoner av StrongPoint’s produkter med tanke på sikkerhet. I den forbindelse er Advania en aktiv bidragsyter når StrongPoint svarer opp kundehenvendelser. Ofte kommer det flere hundre spørsmål som skal besvares. 

Informasjonssikkerhet 

– Kundene vil være trygge på at StrongPoint har gode rutiner for sikkerhet i alle ledd. Det økte fokuset på sikkerhet gjør at både nye og eksisterende kunder ønsker en gjennomgang. Dette er viktig arbeid, men krever mye tid. Advania bistår StrongPoint i dette arbeidet. 

For StrongPoint leverer Advania Cyber Security - både behovsanalyser og informasjonssikkerhet fra A-Å. Vi bistår med revisjon og besvarelser for sikkerhetsspørsmål, i tillegg til å hjelpe med ISO 27001 sertifisering. Det gode samarbeidet på sikkerhet vil fortsette fremover også, understreker Skauge.  

– For oss er Advania en god hjelp i hverdagen. Vi får alltid god, personlig og rask hjelp fra profesjonelle rådgivere. De lukker sikkerhetshull og passer på oss. På disse tre årene er sikkerheten vår blitt enormt mye bedre. Vi strever etter å levere sikre produkter og tjenester mot kunder, så vi kan sove godt om natta, avslutter han. 

 

Kunde: StrongPoint 

Bransje: Retail 

Hva: Teknologiselskap som leverer smarte løsninger til varehandelen 

Antall ansatte: 500+ 

Hvor: Hovedkontor i Norge. Opererer i 25 land på 4 kontinenter  

Prosjekt: IT-sikkerhet og Cybersikkerhet 

Periode: 2021 - pågående

 Guide: Utnytter du sikkerhetspotensialet