Kunstig intelligens - 30.04.2025

AI-agenter: hvordan fungerer de?

AI-agenter er blitt den nye snakkisen. Det løftes ofte frem som en ny type automatisering som gir virksomheter muligheten til å gjennomføre komplekse arbeidsoppgaver mer effektivt enn tidligere.

Men, hva foregår egentlig under panseret i en AI-agent, og hvorfor er dette annerledes enn tradisjonell automatisering?

Tenker, handler og reagerer selvstendig

– En AI-agent er egentlig en intelligent assistent som er designet for å kunne tenke, handle og reagere selvstendig innenfor gitte rammer, forklarer Simon Vestvik Edland. Han er en av folka i Advania som jobber med utvikling og implementering av AI-løsninger.

AI-agenten har tilgang til en rekke verktøy som den kan bruke for å hente informasjon, utføre handlinger, eller sende data videre.

– Dette kan være integrasjoner mot databaser, CRM-systemer, e-post eller interne bedriftsapplikasjoner. Verktøyene gjør at agenten automatisk kan utføre faktiske handlinger i praksis, forklarer Simon.

Enkelt forklart: Slik tenker en agent

Når en AI-agent mottar en oppgave, skjer dette under panseret:

  1. Agenten forstår oppgaven den får av brukeren («Hva ønsker brukeren å få gjort?»).
  2. Den bruker språkmodellen til å bestemme hva som er nødvendig informasjon og hvilke handlinger som må utføres («Hva må jeg gjøre nå?»).
  3. Agenten velger riktige verktøy basert på instruksjonene («Hvilket verktøy skal jeg bruke for å hente ut informasjon?»).
  4. Verktøyene utfører oppgavene (f.eks. henter informasjon fra et CRM-system, sender e-post eller oppdaterer en database).
  5. Agenten vurderer resultatet. Hvis oppgaven er fullført, rapporterer den tilbake til brukeren. Hvis det oppstår problemer, kan den enten korrigere seg selv eller varsle et menneske.

– AI-agenter kan håndtere uforutsette situasjoner, tolke ustrukturert data, og ta gode avgjørelser også der det ikke finnes en klar regel, sier Simon.

Han forklarer at AI-agenter selv kan finne riktig verktøy for jobben basert på verktøyets beskrivelse. Det vil dermed være unødvendig å gi detaljerte instrukser om hvilke rutiner og sekvenser den bør ha for å oppnå et mål.

Simon forklarer om AI-agenter

Kan alle bruke AI-agenter?

Det er fullt mulig å opprette egne AI-agenter, prosessen kan variere avhengig av kompleksiteten og spesifikasjonene til agenten.

– Det er mulig å opprette agenter som kan gjøre nesten hva som helst, fra agenter i Copilot som hjelper deg å raskt skape innhold basert på faste regler og oppsett, til kundeservice-oppgaver eller å hente informasjon fra databaser og CRM-systemer, sier Simon.

– Det å utstyre en språkmodell med verktøy til å utføre komplekse oppgaver uten å måtte forklare den steg for steg hva den skal gjøre, er noe som kan spare tid både i gjennomføring av handling, men også i interaksjon med språk modellen, forklarer han.

Det forventes at AI-agenter vil bidra til å endre flere industrier i løpet av de neste årene blant annet ved å frigjøre oss fra rutineoppgaver.

Hva bør du tenke på når du oppretter en agent?

Definer agentens mål og omfang

Start med å bestemme hva AI-agenten skal gjøre. Skal den svare på brukerforespørsler, hjelpe kunder, eller automatisere repetitive oppgaver? Vær klar på de spesifikke oppgavene den skal håndtere.

Velg relevante API-er og verktøy

Integrer agenten med nødvendige API-er og verktøy som kan hjelpe den med å utføre oppgavene sine. Dette kan for eksempel inkludere evnen til å opprette tickets, hente intern data, eller annet.

Beskriv verktøy til agenten

Utvikle beskrivelse av verktøy som agenten skal bruke for å ta beslutninger om hvilke verktøy den skal bruke for å oppnå resultat. Dette kan innebære hva verktøyet gjør, og når man bør bruke det, i tillegg til hva resultatet av verktøyet er.

Test, iterer, og distribuer

Test agenten grundig for å sikre at den fungerer som forventet. Gjør nødvendige justeringer basert på tilbakemeldinger og distribuer agenten når den er klar 

 

Er du nysgjerrig på hva AI-agenter kan gjøre for din virksomhet? Vi hjelper deg gjerne i gang med AI-reisen!

Visste du forresten at implementering av kunstig intelligens ikke trenger å bety store, skreddersydde løsninger. Inngangsbilletten kan godt være en av AI-tjenestene fra Azure for eksempel.

Les første artikkel i serien: Under panseret på AI med Simon