Kunstig intelligens

Retailhverdag med AI gir bedre opplevelser

Det er en rekke oppgaver som skal løses i en butikkhverdag. Alt fra retur av varer, bytterett, kampanjeregler, vareoppsett, varetelling og åpning/stenging har sine egne rutiner og retningslinjer.  

Det er i tillegg mye tid som går med til å lete etter riktig informasjon i interne dokumenter og rutiner. Dette er tid som med fordel kunne vært brukt på kundene i stedet.

En norsk grossist innen klesindustrien ønsket å gjøre noe med dette. De selger egne damekolleksjoner og trengte en løsning som ga sine 30 ansatte rask og sikker tilgang til oppdatert informasjon om interne prosesser og retningslinjer.

 – Vi brukte en del tid på å gjøre oss kjent med selskapet og hvilke behov de hadde i hverdagen. Målet var å utvikle en AI-basert løsning som faktisk hjelper folk i hverdagen. Ikke bare et nytt verktøy, men en assistent som gjør arbeidsdagen enklere, sier Simon Vestvik Edland, AI Engineer i Advania.

En digital assistent for ansatte

Løsningen ble en AI-drevet digital assistent som bruker avansert søk og språkmodeller til å finne, oppsummere og presentere riktig informasjon på sekunder.

Chatboten gjør det mulig for ansatte å stille spørsmål om rutiner, regelverk eller kampanjer og få presise, oppdaterte svar uten å selv måtte lete i dokumentmapper. 

 – I stedet for å bruke tid på manuelle oppgaver som lagerstatus og spørsmål fra netthandelen, kan de ansatte nå fokusere mer på kundeservice og rådgivning. Det frigjør tid, noe som igjen fører til bedre kundeopplevelser, forteller Simon.

Chatboten kan i tillegg bygges opp for å kunne ta i mot og svare på kundehenvendelser dersom det er et behov og ønske. Alt på en sikker måte som ivaretar personvern og kobler på et faktisk menneske dersom behovet er der. 

Sikkerhet og skalerbarhet fra start

I likhet med alle AI-løsninger Advania utvikler, var det avgjørende å ivareta både personvern og strenge sikkerhetskrav. Den digitale assistenten er derfor bygget med robuste tilgangskontroller og utviklet i tråd med gjeldende regelverk for datasikkerhet.

Samtidig ønsket selskapet en fleksibel løsning som kunne vokse i takt med virksomheten.

 – Chatboten gir raske, relevante og trygge svar og sørger for at de ansatte alltid følger riktige rutiner. I tillegg kan løsningen enkelt utvides med flere AI-funksjoner etter behov, sier Simon.

Han legger til at løsningen er et godt eksempel på hvordan AI kan løse et konkret behov og gi solid verdi for både ansatte og kunder innen retail og handel.

Har du en utfordring eller behov du lurer på om AI kan løse? Vi tar gjerne en uforpliktende prat. Ta kontakt med oss i dag!