API og integrasjon er viktig for bedriftens digitalisering
Digitalisering Innovasjon 11.01.2021

API og integrasjon er viktig for bedriftens digitalisering

Det finnes ingen IT-prosjekter som ikke også er integrasjonsprosjekter. Nøkkelen til vellykket digitalisering er å legge opp til smarte løsninger for utveksling og bytte av informasjon. I dette er API-er og systemintegrasjoner helt essensielt.

Systemintegrasjoner er helt nødvendige for å kunne drive komplekse IT-systemer. Det er også et av teknologiområdene du må beherske fullt ut for å kunne lykkes med og utnytte mulighetene digitaliseringen gir.

Å ha kontroll på og nærhet til integrasjoner er en nøkkelfaktor for suksess. De aller fleste vellykkede virksomheter dedikerer en betydelig andel av sine IT-budsjetter til integrasjoner, i tillegg til sikkerhet og forretningssystemer. Dette gjelder særlig de virksomhetene som har behov for å drive et tungt IT-miljø. Her vil gode integrasjoner være avgjørende for virksomhetens effektivitet og lønnsomhet.

 

Last ned sjekkliste: 7 steg for å drive virksomhetens digitale  forretningsutvikling

 

Hva er integrasjon?

Integrasjoner sørger for at ulike IT-systemer kan snakke sammen. Det gjør det mulig for virksomheter å ha automatiserte arbeidsprosesser og automatisert dataflyt.
 
Etter hvert som virksomheter blir mer avhengige av ulike IT-systemer blir API-er og integrasjoner en kritisk del av virksomhetens daglige drift. Dermed øker også behovet for IT-leverandører som har kompetanse på dette området.
 
I Advania har vi sterk rådgivningskompetanse og integrasjonsekspertise. Vi hjelper deg gjerne med å utnytte alle mulighetene som ligger i moderne digitalisering.

Mer om Advanias konsulenttjenester her.

Hva er et API?

API (Application Programming Interface) er en programfunksjon som gjør det mulig å samle og koble flere programmer eller applikasjoner sammen. Du kan dermed utveksle opplysninger på tvers av programmene.
 
Oracles leder Amit Zavery har beskrevet betydningen av API slik:
 
«Data er den nye bedriftsvalutaen og API-ene er avgjørende for virksomheter modernisering og fleksibilitet slik at brukerne enkelt kan koble og dele nøkkelinformasjon på tvers av applikasjoner og enheter – mobil, IoT, i skyen eller på stedet.

Digitalisering forutsetter integrasjoner

Systemintegrasjon og API-er handler med andre ord om hvordan du får de ulike programmene og systemene til å virke sammen på en måte som utvikler bedriften videre. Gode systemer for integrasjon gir deg også muligheter for å bygge videre på eller lage nye API-er og tilegne deg ny kunnskap ved å kombinere innsikt fra de ulike delene av systemet.
 
Det er ingen tvil om at systemintegrasjoner er en forutsetning for digitalisering. De nye mulighetene som oppstår som følge av blant annet maskinlæring (ML), kunstig intelligens (AI) og tingenes internett (IoT) forutsetter at virksomheter har gode prosesser og rutiner for samhandlingen mellom løsningene.

API-er og integrasjoner med Advania og iBiz Solutions

Gjennom vårt tilknyttede selskap, iBiz Solutions, leverer Advania markedsledende ekspertise innen integrasjoner og API-er. iBiz Solutions har blitt kåret til årets Microsoft-partner og har spisskompetanse på Microsoft BizTalk on-prem-løsninger og Microsofts Azure-plattform. Selskapet er også et av få i Norden som har fått en Microsoft MVP på Azure.
 
Med Advania og iBiz Solutions på laget får du et godt utgangspunkt for å utvikle bedriften din videre. Sammen har vi lang erfaring med å bygge opp styring og kontroll på en Azure-plattform. Med sterk rådgivningskompetanse fra Advania og integrasjonsekspertise fra iBiz Solutions kan din virksomhet utnytte de mange mulighetene som ligger i moderne digitalisering.

Vårt samlede tilbud på IT-rådgivning, integrasjoner og API-er kan gi din virksomhet et viktig konkurransefortrinn. Vi gir deg muligheten til å kick-starte din digitale transformasjon.

Cramo får konkurransefortrinn med gode API-er

Utstyrutleiefirmaet Cramo er et av selskapene iBiz Solutions har levert integrasjonsløsninger til. Cramo leier ut maskiner og annet utstyr som er nødvendige på en byggeplass. Selskapet har 230 000 enheter og ønsket å bli mer digitale ved blant annet å videreutvikle nettsidene sine.
 
Cramo har store ERP-systemer i bunn og utfordringen handlet om hvordan de kunne bryte ned de store systemene i mindre deler. Referansearkitekturen måtte gjennomgås. For Cramo var det viktig å få frem nye programvareprodukter og å bruke mulighetene i IoT.
 
Løsningen var gode integrasjoner, levert av våre dyktige rådgivere i iBiz Solutions. Når grunnstrukturen ble satt, inkludert API-er for nettsiden med mer, ble disse også brukt til å bygge en applikasjon som kunne løse behovet for produktinformasjon, både internt og ovenfor kunder.
 
I dag er alle store enheter oppkoblet og leverer data. Data kan blant annet hentes ut på batteritid, feilkoder, alarm, notifikasjoner og geolokasjon. Dette gjør at Cramo kan videreutvikle seg og gir viktige konkurransefortrinn.
 
iBiz Solutions jobber med mange virksomheter i Norden, blant annet Scandic, Olav Thon-gruppen, Sandvik, Felleskjøpet, AlfaLaval, Caverion, Forex Bank og Jämtkraft. Hovedkontoret ligger i Karlstad, men selskapet har også kontorer i Oslo, Stockhom og Gävle.

Hvordan drive digital utvikling i din virksomhet?

Vi har laget en sjekkliste som hjelper deg med å ta riktige valg og drive digital utvikling i din virksomhet. Last den ned gratis her!

 

7 steg for å drive virksomhetens digitale forretningsutvikling

Relaterte artikler