Møller_Hjuloppheng_v2
Møller Mobility Group

Legger om til fremtiden

KUNDEREFERANSE | møller MOBILITY GROUP

Da Møller Mobility Group endret sin forretningsmodell var digital transformasjon en sentral del av arbeidet. Med Advania som tjenesteleverandør har selskapet utviklet mer moderne prosesser og blitt mer fremtidsrettet.

I 2017 skiftet Møller Gruppen navn til Møller Mobility Group (MMG) fordi fremtiden er i endring. Som det ledende bilkonsernet i Norden og Baltikum ønsker MMG å være en offensiv tjenesteleverandør av smarte mobilitetstjenester. Dette krever blant annet en solid CRM-plattform.

– Et sentralt punkt har vært å kunne følge kundenes kjøpsprosess og bli den foretrukne rådgiver for kjøp av bil, sier Hege Line, CTO hos Møller Mobility Group.

New call-to-action


Digital endring i sentrum

I over 80 år har MMG bidratt til å løse folks mobilitetsbehov. Historisk sett har forretningsmodellen til Møller Mobility Group vært basert på at folk eier egne biler eller leier via leasingavtaler. Delingsøkonomien er på vei og trenden har ført til at MMG nå har etablert delingstjenesten Hyre.

Nå er Møller Mobility Group inne i en spennende periode der digital transformasjon står i sentrum. Kundenes måte å handle på forandrer seg og den moderne kunden må møtes på flere arenaer enn i butikken.

– Vi befinner oss ved et veiskille hvor teknologi, delingsøkonomi og endrede ønsker fra kundene driver utviklingen videre. Det å eie bil endrer seg mot nye tjenestebaserte mobilitetskonsepter, sier Line.

Effektiviserer salgsprosessene

Ett av behovene Møller Mobility Group har hatt, er å effektivisere salgsprosessene for 125 forhandlere i Norge og 25 forhandlere i Baltikum. MMG har valgt å innføre en sentral, skybasert kundeplattform for all direkte kundekontakt. Valget falt på Microsoft Dynamics 365 CRM-system lever av Advania.

Line oppsummerer:

– Med den nye plattformen har vi oppnådd bedre prosess-støtte i kundeoppfølgingen og mer effektivt salgsarbeid. Vi er kommet langt på veien mot en «360-graders kundeoversikt» som viser kundedialog, salgsaktiviteter, kundekampanjer, bilhistorikk og verkstedsavtaler, alt på ett sted.

– Advania har vært en god støttespiller i vår digitaliseringsreise. Vi er godt fornøyd med Advania og den forretningsorienterte vinklingen, den solide tekniske kompetanse og det glødende engasjement ved innføringen av Dynamics 365 som vårt CRM, forteller Line.

Advania bistår digitaliseringen

MMG valgte Advania som leverandør for å bistå overgangen fra et stormaskin-basert salgsoppfølgningsystem, til fremtidsrettede og endringsvillige salgsprosesser støttet av Dynamics 365-løsningen allerede i 2016. Siden den gang har Advania bistått med behovs- og prosessanalyse, design, løsningsoppsett og utvikling, – og har i tillegg hatt ansvar for opplæring av de om lag 900 selgerne og lederne hos forhandlerne til Møller Mobility Group.

Merk: Denne kundereferansen ble produsert under tidligere merkenavn Visolit.


7 steg for å drive virksomhetens digitale forretningsutvikling