Skytjenester

NAF - En forlenget IT-arm

Da NAF skulle åpne nytt senter i Bergen, ventet de utålmodig på utstyr som aldri kom. Da tok driftssjef Anders Oulie en telefon til Advania. Klokken 14 dagen etter var 22 skjermer levert på de nye kontorene. – De bare kastet seg rundt og ordnet det da opprinnelig bestilling var sterk forsinket. Det sier noe om servicenivået i Advania, sier Anders Oulie, driftssjef i NAF og ansvarlig for samarbeidet med Advania.

Advania-kollegaene

– Vi jobber så tett, at de nesten blir som kollegaer. Du kan si de er som en forlenget arm for oss. Jeg har faste kontaktpersoner hos Advania som jeg snakker med hver dag.

Som totalleverandør på IT, leverer Advania både drift, infrastruktur, servicedesk og sikkerhet til Nordens største medlems- og interesseorganisasjon.

– Vi har hatt store behov på driftssiden og ønsket en partner som kunne svare på alle innkomne henvendelser. Det er ikke en enkel omstilling, for folk ringer stort sett til meg likevel. Nå begynner det å gå seg til, og brukerne våre forstår at de kan få god hjelp hos Advanias servicedesk.

– For oss ville det vært vanskelig å håndtere en servicedesk på egenhånd, sier Oulie videre.

Totalleverandør på IT

I 2015 startet skyreisen og veien mot en moderne Microsoft-løsning. Med totalt 600 brukere i systemet daglig, ønsket driftssjef Oulie bedre og smartere løsninger. I tillegg til servicedesk, jobber Advania med en rekke applikasjoner, som medlemsregister, biltesting, produksjonssystem til øvingsbaner – og infrastruktur for verkstedene. – Hos oss er det full krise hvis nettet er nede. Alt er IT-basert, og jobben vår stopper helt opp hvis dette ikke virker. Vi er helt avhengig av løsningen fra Cisco som Advania leverer for å holde virksomheten oppe, sier han.

Som medlemsorganisasjon, driver NAF øvingsbaner for Statens vegvesen. I tillegg har organisasjonen EU-kontroller fordelt på de 48 NAF-sentre over hele landet. I 2015 startet NAF også verksted og er i dag Norges største, med 42 bilverksted i Norge. For å få alle IT-løsninger i organisasjonen til å henge sammen, lager NAF derfor egne produksjonsløsninger og applikasjoner til de ulike tjenestene. Power BI-løsningen er koblet på for å vise trender og utviklingen over tid.

Skjermbilde 2023-11-28 kl. 18.46.28
 
anders_oulie_naf12

Vant ny anbudsrunde

– Vi ønsket et mer strømlinjeformet system med mest mulig standardisering. Vi er på god vei og det meste er likt hos oss, samtidig som vi blir godt ivaretatt av Advanias servicedesk.

Den store sky-endringen gjorde også at NAF ble mer avhengig av IT-partneren sin. For å være helt sikre på at de hadde den beste leverandøren, gikk organisasjonen i 2021 gjennom IT-behovene sine på ny. NAF gikk ut på anbud og ba om en totalleverandør på alt av IT-tjenester.

– Vi tok en ordentlig runde og så på både servicedesk, infrastruktur og sikkerhet. Etter en grundig gjennomgang havnet vi der vi var allerede - hos Advania De er store nok til å ha den helt spesielle ekspertisen og nære nok til å være tett på kunden i smått og stort. Jeg liker godt at vi kan trekke på flere ressurser ved behov, og at de har solid kompetanse i sine rekker hvis vi trenger hjelp.

 

Godt arbeidsmiljø

Det er ikke bare kompetanse som teller for NAF når de velger sin IT-partner. Mens den faglige kompetansen til team Advania selvsagt er en svært viktig del for jobben som skal gjøres, er både arbeidsmiljø, selskapskultur og konsulentenes fremtoning viktig for Anders Oulie.

– Selv om mange i Advania kan hjelpe oss, er det godt for meg å ha faste kontaktpersoner å ringe. De kjenner oss og vet behovene våre. Etter tre år har jeg fortsatt de samme kontaktpersonene. For meg er det et sunnhetstegn, det betyr at de jobber i et selskap med høy trivsel. Jeg vil samarbeide med selskaper der ansatte har det godt.

I tillegg til det faste kundeteamet, er Oulie også svært glad for å ha en stor kompetansepartner å spille på. Hvis utfordringer oppstår, setter Advania inn ressurser med ekspertise på det aktuelle området.

– Advania trekker på de ressursene de trenger ut fra hvilken oppgave som skal løses og bredden i Advania gjør at vi kan konsentrere oss om vår kjernevirksomhet og det vi holder på med.

– Vi har kommet oss godt ut av hoppkanten og flyter godt. Nå skal vi holde oss behagelig der oppe i lufta i lang, lang tid.

 

Relaterte artikler

Skytjenester

VITA - En digital transformasjon

Digital transformasjon i jakten på den beste kundeopplevelsen. I en bransje med stadig økende konkurranse, har kosmetikkjeden VITA gjennomført et omfattende digitalt transformasjonsprosjekt. Dette for å sørge for at...