– Det er lett for oss å vokse med Advania
Skytjenester

– Det er lett for oss å vokse med Advania

Vow ASA vokser fort, og med Advania som IT-partner har de nå fått en felles skyplattform som kan håndtere veksten. I tillegg har bedriftens 300 ansatte tilgangene de trenger, uansett hvor i verden de sitter. 

Vow, som driver med avfallshåndtering på land og til havs, kjente på økt behov for en ny IT-partner som kunne følge deres tempo. Erik Bjerkseth-Westbye, IT- og digitaliseringsdirektør i Vow ASA, forteller at det lille selskapet han startet i, nå har  vokst både innenlands og utenlands.  

Samarbeidet mellom Vow og Advania startet etter at Daniel Melberg  hos Advania tipset Knut Erik Gustavsen, selger hos Advania, om at Vow ASA var på jakt etter en ny IT-partner. Gustavsen og Advania opprettet kontakt, og etter konkurranse fra flere selskaper i innsalgsperioden  var det Advania som ga det beste inntrykket hos Bjerkseth-Westbye og Vow ASA.

– Advania leverte det beste løsningsforslaget, og den beste prosjektplanen for hvordan vi skulle lykkes med å få alt opp i skyen. I tillegg kunne de vise ekte data, og bevise at det funker. Det overbeviste meg, forteller Bjerkseth-Westbye.

En vellykket migrering til skyen

Målet med samarbeidet har vært å flytte  all eksisterende data fra et lokalt datasenter og over til en skybasert løsning

– Vi har fått akkurat det vi har bedt om og det fungerer kjempebra. Nå har løsningen landet og brukerne har forstått hvordan de skal jobbe. De ulike avdelingene bruker løsningen på litt forskjellige måter, men det fungerer bra.

Bærekraft i fokus

For Vow ASA er bærekraft og gjenbruk selve kjernen i det de driver med. Selskapet driver med fornybar energi i form av at de leverer avansert teknologi som blant annet tar seg av avfallshåndtering på cruisebåter. Ved å rense avfallet i en biologisk prosess sørger de for at vannet får en verdi som oppfyller de høyeste internasjonale utslippsstandardene og tillater dem å slippe det ut i havet igjen. 

– Du kan ikke slippe ut hva som helst, men med våre systemer kan du slippe ut renset vann uansett hvor i verden du er, forteller Bjerkseth-Westbye.

På land skaper Vow verdi av avfall som trevirke for å lage biokarbon. Kundene deres kan derfor få biokull og gass som kan gjenbrukes, eller varmt vann. Med så stort fokus på miljø og bærekraft, er det fint å samarbeide med en partner som også har stort fokus på nettopp dette. Advanias retningslinjer gir en tydelig forventning til sine leverandører for å kunne levere produkter og tjenester som gir lavere utslipp og energibruk, og jobber regelmessig med å passe på at de gjør det de kan for en bærekraftig fremtid i IT-bransjen .

Les mer: Advania + bærekraft

Uavhengige av andre leverandører

Bjerkseth-Westbye og Vow ASA er fornøyde med samarbeidet med Advania og arbeidet de gjør for dem. Bjerkseth-Westbye forteller at de forskjellige avdelingene bruker løsningen på litt forskjellige måter, men at det fungerer veldig bra.

– Før satt vi på mange forskjellige tuer, det gjør vi ikke lenger. Når vi nå kjøper opp nye selskaper kan vi samarbeide på tvers av selskapene, og er uavhengige av VPN-tunneler og VPN-klienter. 

Nylig kjøpte Vow opp et selskap i Frankrike hvor Advania, med et stort nettverk over hele Europa, bistod med å finne en teknisk ressurs lokalt i Frankrike som går via dem. I tillegg til oppkjøpet i Frankrike, har de også kjøpt opp et annet selskap i Fredrikstad. 

– Med Advania kan vi vokse raskt, uten at det påvirker leveransen. Det var den viktigste grunnen for oss. Nå føler jeg meg mye friere, og vi er helt uavhengig av andre leverandører, forteller Bjerkseth-Westbye. 

Related articles

Skytjenester NAF - En forlenget IT-arm

NAF - En forlenget IT-arm

Da NAF skulle åpne nytt senter i Bergen, ventet de utålmodig på utstyr som aldri kom. Da tok driftssjef Anders Oulie en telefon til Advania. Klokken 14 dagen etter var 22 skjermer levert på de nye kontorene. – De bare kastet...

Skytjenester VITA - En digital transformasjon

VITA - En digital transformasjon

Digital transformasjon i jakten på den beste kundeopplevelsen. I en bransje med stadig økende konkurranse, har kosmetikkjeden VITA gjennomført et omfattende digitalt transformasjonsprosjekt. Dette for å sørge for at...