Nimbus Direct: Sparte et helt årsverk med Microsoft Dynamics
Konsulenttjenester

Nimbus Direct: Sparte et helt årsverk med Microsoft Dynamics

Nimbus Direct sparte et helt årsverk med Microsoft Dynamics 365 CRM-system. Salgssjef Thomas Wisur er fornøyd med at selskapet nå bruker tiden på verdiskapende aktiviteter og ikke på unødvendig administrativt arbeid.

Hvert eneste år gjennomfører Nimbus Direct flere tusen transaksjoner innen direktesalg, telefonsalg, seminarer og kundeservice. Tidligere ble all data oppbevart i et regneark. Da var det stadig fare for feilfakturering eller at selgere fikk utbetalt feil provisjon. Da de innførte bruk av Microsoft Dynamics 365 som CRM-system kunne de ansatte bruke mest tid på å overvåke ordrene.

Nimbus Direct sine ansatte og selgere kontakter kunder direkte over telefon eller på døren til aktuelle husstander. De gjennomfører flere tusen salgstransaksjoner hvert år. Tusenvis av kunder er fordelt på ulike geografiske områder og selgerne gjennomfører salgsaktiviteter på mange forskjellige produkter.

– Salgsaktivitetene skjer i intensive perioder i forskjellige geografiske områder. Det er mye data å holde orden på, sier salgssjef i Nimbus Direct, Tina Ruud Helminsen.

Trenger å ha kontroll på salgsarbeidet

– Det er mange salgstransaksjoner og store mengder data. Det er kritisk både for oss og våre kunder og selgere at denne dataen er mest mulig korrekt, sier hun.

Nimbus Direct har behov for å holde orden på hvilke kunder som er besøkt og hvilke kunder som har kjøpt hva. Det er også viktig å ha oversikt over hvilken selger som er ansvarlig for salget, hva som er innkjøpspris eller hva som er riktig pris til kunde. I tillegg skal provisjon til selger beregnes.

Hvordan skal man på enklest mulig vis holde orden på all denne informasjonen?

Fra gigantiske regneark til et solid og sikkert CRM-system

Helminsen forteller at Nimbus Direct brukte ett enkelt regneark for å holde orden på dette før samarbeidet med Advania. Hun forklarer videre at Advania har sørget for å gi salgsbedriften et solid system for å håndtere disse dataene.

– Det gamle systemet førte til at vi hver måned sto med ett separat og tilsammen 12 forskjellige regneark for inneværende år. Det ble mange regneark, mange linjer – uendelig med utregninger – og alt i alt veldig vanskelig å holde oversikt. Konsekvensen av dette dataveldet var at kunder ofte ble feilfakturert og at selgere fikk feil provisjon. Nå er alt dette endret. Ledelse og kunder har en langt enklere hverdag, sier salgssjefen.

Dynamics CRM ble navet for orden og struktur

Advania har skapt et helt unikt system i Dynamics CRM for Nimbus Direct. Dette systemet er i dag navet for orden og struktur rundt kunder, selgere, aktiviteter, salg og transaksjoner. I motsetning til et tidligere uoversiktlig system, gjøres nå alle aktiviteter og transaksjoner direkte i CRM-løsningen. Slik får selskapet den oversikten de trenger og kan hente ut feilfrie rapporter.

– Med CRM-systemet bruker Nimbus Direct nå tiden sin på å kontrollere ordre fremfor noe annet, og har fått bedre innsikt i salgsarbeidet enn tidligere, sier Helminsen.

– Her får Nimbus Direct vite hvor mange kunder som er besøkt, hvilke kunder som har kjøpt, hvilke produkter som er solgt – og for hvor mye. I CRM-systemet vil det også vise seg om selgerne har gjennomført de planlagte aktivitetene, forklarer hun.

Ser enkelt hva kundene har kjøpt

CRM-systemet er løsningen som også gjør at man lett kan finne ut hva de forskjellige kundene har kjøpt. Systemet viser hvilke geografiske områder som er markedsmessig bearbeidet og hvor mange kundebesøk som er gjennomført.

– Ordreregistreringen er digitalisert og automatisert og inneholder nær sagt ingen feil, i motsetning til tidligere. Alle relevante data registreres i Dynamics CRM. Dataene kan deretter hentes som enten tall eller annen informasjon som trengs i den operative virksomheten, sier Helminsen.

Har spart ett årsverk i back-office

Med CRM-systemet bruker Nimbus Direct nå tiden sin på å kontrollere ordre fremfor noe annet, og har fått bedre innsikt i salgsarbeidet enn tidligere. Dette har bedret effektiviteten i virksomheten, noe som har ført til at de har spart opptil ett årsverk i back-office ved effektivt å utnytte løsningen Advania har skapt for dem.

Nimbus Direct er veldig fornøyd med samarbeidet med Advania.

– Hvis vi trenger hjelp, så er Advania alltid på pletten. Vi er veldig godt fornøyd med samarbeidet med Advania. Vi har fått mye verdi ut av Dynamics CRM-løsningen vår, avslutter Helminsen.

 

Denne kundereferansen ble først publisert på Visolit sin nettside. Visolit ble kjøpt av Advania i 2022. 

 

Relaterte artikler