Skytjenester

Sikrere og bedre tjenester med datasenter i Oslo

Med datasenter i Oslo kan vi levere enda sikrere og bedre tjenester. YX har 99,8% av sine skyløsninger på Microsoft sitt nye datasenter i Oslo. Nærhet til data, sikkerhet, GDPR, og lav svartid på tjenester, er bare noen av grunnene til at de har tatt dette valget. 

YX er en bensinstasjon-kjede hvor hver enkelt stasjon drives av selveiere.  YX sentralt er opptatt av å bruke IT-løsninger smart for best å kunne supportere stasjonseiere og sluttkunder.  

 

– Sikkerhet og GDPR er viktig for oss, og Norge er et sterkt land på begge deler. Kundene skal ha tillit til oss. Derfor ønsker vi å beholde dataene i Norge. Vi ønsker ikke sende data ut av landet for at det skal sendes tilbake igjen senere, sier René Francis Lares, IT- manager i YX Norge.

Selskapet er opptatt av å være fremoverlente i forhold til det å ta i bruk mulighetene som ligger ny teknologi, samtidig som de også har et langtidsperspektiv. Ikke alle Azure sine tjenester er kommet til Norge enda, det som eventuelt mangler, oppveies av responstiden.

En klar fordel for YX med å ha sitt datasenter lokalt, er lav svartid på alle tjenester, som igjen gir dem muligheten til å levere. best mulig brukeropplevelser til sine kunder



Datasenter i Norge

Microsoft er den eneste offentlige skyleverandøren som leverer moderne skytjenester fra Norge. Dette trygger kunder som stiller strenge krav til datalagring og responstid, slik at de kan bygge robuste, driftssikre systemer og akselerere sin innovasjon med tjenestene i Azure-plattformen. 

– Kunder som setter innovasjonskraft og sikkerhet i høysetet har ikke tid til å «finne opp hjulet på nytt». YX har forstått at det tjenestespekteret som tilbys i skyen er den virkelige differensiatoren. For å kunne bruke alle sine ressurser på det som gjør at de kan skille seg ut i markedet og tilby de aller beste tjenestene, sier sier Christopher Frenning, direktør for datasenterstrategi i Microsoft Norge.

– I Microsoft er vi stolte av å være med på å oppfylle Norges ambisjon om å være et ledende datasenterland. Det som virkelig gjør skyen spennende er det store spekteret av tjenester som vi tilbyr – som tillater bedrifter som YX å innovere raskere enn noen gang før.
 

Hybrid løsning 

Kunder som benytter Microsoft sine Datasentre i Norge kan velge å lagre dataene sine på geografisk atskilte områder. Eller de kan samle data i på tvers av ulike datasentre i samme region innen Norges grenser. Mange, deriblant YX, velger en hybrid løsning på lagring av data.

YX har noen løsninger i skyen, ved Microsoft sine datasentre i Norge, og noen løsninger er «on premise», nærmere bestemt på) sitt datasenter i Oslo.

– Vi ser på hva som gir mest mening å ha i skyen, og hva som gir mest mening å ha «on premise». Hele systemet vårt snakker godt sammen, og responstid og kvalitet på data er fantastisk, forklarer René.  

 

Stolte av å hjelpe YX på digitaliseringsreisen 

Under prosessen har Advania og YX hatt kontinuerlig dialog om hvordan ulike IT utfordringer skal løses.  YX er en fremoverlent kunde, som tenker nytt og alltid setter sikkerhet først.

Vidar Fjeldberg Gullachsen, Director MSP i Advania forteller at de er stolte av å få hjelpe YX på sin digitaliseringsreise, og være med å legge en skystrategi som understøtter deres forretningsbehov.

– YX stiller store krav til sine leveranser og har et stort fokus på sikkerhet. Kort svartid og stor stabilitet er viktige faktorer. Advania leverer på begge ved å drifte YX sitt datasenter fra Microsoft Azure plattformen, lokalisert i Norge, sier Vidar.

Det å ha dataene på Microsoft sitt datasenter i Norge, synes René var et lett valg.  

– Jeg tenker at for dem som bygger og leverer skytjenester som skal ha høy oppetid, rask svartid, og høye krav sikkerhet, bør valget være enkelt -  man lagrer dataene på norsk jord, sier René. 

Merk: Denne kundereferansen ble produsert under tidligere merkenavn Visolit.

01ff9a80-1206-4857-bd4c-49dcbec45e60

 

Relaterte artikler

Skytjenester

NAF - En forlenget IT-arm

Da NAF skulle åpne nytt senter i Bergen, ventet de utålmodig på utstyr som aldri kom. Da tok driftssjef Anders Oulie en telefon til Advania. Klokken 14 dagen etter var 22 skjermer levert på de nye kontorene. – De bare kastet...

Skytjenester

VITA - En digital transformasjon

Digital transformasjon i jakten på den beste kundeopplevelsen. I en bransje med stadig økende konkurranse, har kosmetikkjeden VITA gjennomført et omfattende digitalt transformasjonsprosjekt. Dette for å sørge for at...