Kunstig intelligens

AI-assistent for advokatfirmaer

I Advania utvikler vi løsninger som gjør kunstig intelligens til et verktøy som gir faktisk verdi i hverdagen, også for bransjer med høye krav til konfidensialitet og datasikkerhet, som advokatfirmaer. 

Et eksempel er en AI-drevet digital assistent som Simon Vestvik Edland, AI engineer i Advania, har utviklet. Den gjorde det mulig å søke, sammenligne og hente informasjon raskt, presist og sikkert på tvers av juridiske dokumenter, Lovdata og tilsvarende oppslagsverk. Alt uten å gå på bekostning av datasikkerhet eller lovverk.

Kunden var et advokatfirma med hovedkontor i Oslo og virksomhet i nesten 200 land. De var tydelige på hva de trengte: en AI-assistent som kunne effektivisere dokumenthåndteringen, slik at advokatene kunne fokusere mer på klientarbeid og juridisk rådgivning, og mindre på rutinearbeid.

Samtidig var det ekstremt viktig å ikke ofre konfidensialitet og datasikkerhet.

– AI-prosjekter har ekstra stor sjanse for å lykkes når kunden har identifisert behovet sitt på en konkret måte. Og ikke minst, når de vet hvorfor de ønsker AI fremfor annen teknologi, og ikke bare fordi «alle andre har AI». Vi jobbet tett med ansatte med IT-kompetanse hos kunden og testet ofte underveis. Det hjalp oss med å sikre et godt resultat, sier Simon.

AI for advokater: trygg og effektiv dokumenthåndtering

Hverdagen til advokater består av å håndtere store mengder konfidensielle dokumenter, e-poster og juridiske vurderinger. Alt er underlagt strenge krav til taushetsplikt og lovverk.

Tradisjonelt krever dette mye manuelt arbeid, og feilmarginen er liten, men det er her kunstig intelligens kan gjøre en stor forskjell for advokatfirmaer og andre virksomheter som jobber med komplekse data.

Ved å bygge en AI-assistent med sikker databehandling og norsk datalagring, fikk de tilgang til et verktøy som kunne analysere og strukturere store datamengder, samtidig som de opprettholdt full kontroll over konfidensielle klientdata.

– I likhet med andre advokatfirmaer, satt de på store mengder sensitiv informasjon. Vi sørget for at all datalagring og behandling skjedde innenfor Norges grenser, og at tilgang kun ble gitt til autoriserte personer. Slik kunne vi gi dem en løsning som skapte mer effektive arbeidstimer, uten å ofre datasikkerheten, sier Simon.

Les mer: AI er ikke teknologi, men løsninger

Presist juridisk språk med minimal feilmargin

AI-løsningen ble tilpasset advokatfirmaets behov for presist juridisk språk. Den ble trent til å forstå juridiske begreper og tonefall slik at formuleringene i svarene ble nøyaktige og profesjonelle.

– Når man jobber med lovverk, må hver formulering være korrekt. Vi finjusterte modellen for å sikre riktig ordlyd og redusere feilmarginen til et minimum, forteller Simon.

Store datamengder blir trygt tilgjengelige

Resultatet ble en AI-assistent for advokatfirmaet som kunne hente ut relevant informasjon fra store mengder dokumenter på sekunder.

Advokatene sparte tid, reduserte risiko for feil, og kunne bruke mer tid på klientdialog, rådgivning og verdiskaping.

– Denne typen AI-løsning gir advokater mer tid til å fokusere på faget, kommunikasjon og klienter. Det er en mer verdiskapende bruk av tid, både for advokatene og deres kunder, sier Simon.

Løsningen viser hvordan kunstig intelligens gjør det mulig å raskt hente ut verdi fra store datagrunnlag, så lenge det gjøres på riktig måte.

I Advania er vi opptatt av at AI ikke bare skal være kule løsninger, men gi en faktisk forretningsverdi. Derfor er ønsker vi å hjelpe deg med å identifisere hvilke utfordringer dere har, og hvor i virksomheten AI kan gi dere mest verdi.

Ønsker du å finne ut om AI kan løse et behov hos dere?

Ta kontakt med oss for en hyggelig AI-prat!

Andre tjenester: Er du jurist og trenger hjelp med å sikre digitale spor i en sak? Våre digitale etterforskere er klare til å hjelpe. Ta kontakt med oss i dag for en konfidensiell prat.