Kunstig intelligens | Konsulenttjenester

Når AI hjelper folk inn i arbeidslivet

Visste du at kunstig intelligens (AI) kan fremme inkludering og mangfold i arbeidslivet?

Simon er en av folka bak AI i Advania. I et av prosjektene har hans AI-løsninger bidratt til å åpne dører, fremme autonomi og hjelpe mennesker med å delta i samfunnet.

Prosjektet ble gjennomført sammen med en virksomhet som hjelper personer med nedsatt arbeidsevne med å finne veien tilbake til arbeidslivet. Blant tjenestene de tilbyr er trening som forbereder dem på arbeidslivet, jobbformidling og karriereveiledning. Virksomheten bidrar også til å skape tilrettelagte arbeidsplasser i samarbeid med Nav og lokale arbeidsgivere.

– Vårt viktigste mål er å gi mennesker verdi og gode opplevelser gjennom teknologi. Det er ekstra meningsfullt når vi kan ha en direkte positiv påvirkning på folks hverdag og livskvalitet, sier Simon Vestvik Edland, som jobber som AI Engineer i Advania.

 

Sett retning for din AI-satsning med AI Framework fra Advania. 

Rask informasjonsinnhenting og enda raskere svar

Før dette prosjektet bestod en stor del av arbeidsdagen til de ansatte av å lete seg gjennom store mengder dokumenter og data, inkludert alt fra personalhåndbøker til instrukser og tilsvarende. En av de mest tidkrevende oppgavene var å lete etter riktig informasjon når de skulle formulere råd, veiledning og praktisk støtte i ulike arbeidsrelaterte situasjoner.

Det var heller ikke enkelt for bruker, altså de som skal hjelpes inn i arbeidslivet, å finne frem til viktig informasjon på egen hånd. Derfor ønsket virksomheten en AI-løsning som kunne løse oppgaver på en rask og presis måte, og gi både ansatte og brukere bedre opplevelser.

– Vi utviklet en skreddersydd AI-drevet digital assistent som kunne finne riktige dokumenter og gi raske, relevante og presise svar på spørsmål. Teknologien er en kombinasjon av AI-søk som jobber på tvers av store interne kunnskapsbaser og språkmodeller som formulerer råd, veiledning og henvisninger til retningslinjer på sekunder, sier Simon.

Les også: Slik får du AI til å spille på lag med virksomheten

Styrket innsats for mangfold og inkludering

Ettersom svarene forholder seg til virksomhetens interne kilder, kan både ansatte og brukere nå føle seg trygge på at de fortsatt følger gjeldende interne retningslinjer og prosedyrer til enhver tid. Løsningen er trygg å bruke og kan skaleres, eller vokse i takt med virksomheten.

– Kunden er svært fornøyd. De opplever en mer effektiv hverdag der de ansatte kan bruke mer tid på det som er viktig, nemlig å møte og støtte menneskene de hjelper. I tillegg opplever de at viktig kunnskap nå er blitt mer tilgjengelig for alle, forteller Simon.

– Nå står virksomheten sterkere i deres innsats for mangfold og inkludering i arbeidslivet. Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan vi kan bruke kunstig intelligens til å skape reell verdi for både samfunnet og enkeltmennesker, avslutter han.

Dette er bare en måte AI har bidratt til å effektivisere og skape reell verdi til det beste for både ansatte og brukere i en bedrift.

Lurer du på om AI kan gi dere forretningsverdi? Vi har kompetansen, viljen og erfaringen til å hjelpe deg. Ta kontakt med oss for en løsningsorientert prat!

Lyst til å dykke under panseret på AI? Simon deler jevnlig innsikt om byggesteinene som utgjør AI. Her kan du lese om AI-agenter og hvordan de funker.