Hvordan oppdage og forebygge phishing?
IT-sikkerhet Cybersikkerhet 01.06.2023

Hvordan oppdage og forebygge phishing?

Phishing er en form for nettfisking der svindlere utgir seg for å være pålitelige kilder, og
prøver å lure folk til å gi fra seg tilganger eller sensitive opplysninger. Phishing kategoriseres som et cyberangrep, og forekommer ofte i form av e-post, på sosiale medier eller på ulike nettsider. Men hvordan vet du hva du skal se etter? 

Ansatte er ofte mest utsatt for phishing

Bedrifter har ofte flere ansatte med tilgang til sensitive opplysninger som ikke skal havne i feil hender. Mange ansatte er likevel ikke fullt klar over hva phishing er, og hvordan det fungerer. Manglende kunnskap og evne til å identifisere mistenkelige e-poster og lenker, gjør dem derfor enklere å lure og mer sårbare. Siden det er menneskelig å feile, tar våre tjenester innen cybersikkerhet høyde for både de digitale og menneskelige aspektene av cybersikkerhet. 

Som leder er du ansvarlig for at alle dine ansatte tar sikkerhet på alvor. Men hvordan skal du legge til rette for en god sikkerhetskultur og sikre tilstrekkelig opplæring? Dette kan du lese mer om her. 

Få hjelp til å identifisere angrep 

Vår tjeneste Secure Identity hjelper bedrifter å identifisere angrep på en enkel måte. Tjenesten er til for å oppdage og varsle om mistenksom aktivitet mot kontoer i Microsoft-skyen. Dette gjøres ved å analysere informasjon fra en rekke ulike kilder, og ved hjelp av AI og Advania sine egne algoritmer. Ønsker du et ekstra lag med sikkerhet for din bedrift? Les mer om denne tjenesten her. 

Phishing, hva gjør jeg?  - Dette må du se etter

Vi har samlet åtte metoder du kan bruke for å oppdage og forebygge at svindleren lykkes: 

1. Vær oppmerksom på avsenderadressen: Sjekk alltid avsenderadressen nøye. Phishing e-poster kan ha avsenderadresser som ligner på, men ikke er identiske med, legitime organisasjoner, bedrifter eller personer.

2. Vær forsiktig med lenker: Ikke klikk på lenker i mistenkelige e-poster eller meldinger. Hold musepekeren over lenken for å se den faktiske URL-en før du klikker. Pass på at URL-en samsvarer med den forventede nettsiden.

3. Vurder språk og formatering: Vær oppmerksom på dårlig grammatikk, stavefeil og unaturlig språkbruk i e-poster eller meldinger. Mange phishing-forsøk inneholder feil som kan avsløre at noe er galt.

4. Verifiser nettsider: Før du oppgir sensitiv informasjon på en nettside, bør du bekrefte at den er autentisk. Sjekk om nettadressen begynner med "https://" (hvor "s" står for "sikkerhet") og se etter et hengelåsikon ved siden av nettadressen. Dette indikerer at nettstedet bruker kryptering for å beskytte dataene dine.

5. Vær forsiktig med personlig informasjon: Vær skeptisk til å gi ut personlig eller finansiell informasjon via e-post, spesielt hvis du blir bedt om å oppgi passord, kredittkortdetaljer eller lignende. Legitime organisasjoner ber sjelden om slike opplysninger via e-post.

6. Bruk tofaktorautentisering: Aktiver tofaktorautentisering (2FA) på kontoene dine. Dette gir deg ekstra sikkerhet ved å kreve en bekreftelseskode i tillegg til passordet når du logger på.

7. Hold programvaren oppdatert: Sørg for at operativsystemet, nettleseren og sikkerhetsprogramvaren er oppdatert. Dette inkluderer også antivirusprogramvare og brannmur.

8. Vær oppmerksom på telefonoppringninger: Vær forsiktig med ukjente telefonoppringninger som ber om personlig informasjon eller økonomiske opplysninger. Vær spesielt forsiktig med å oppgi slike opplysninger over telefon med mindre du er sikker på at du snakker med en pålitelig part.

Oppsummering

Vær generelt skeptisk til ukjente e-poster, meldinger eller telefonhenvendelser som ber om personlig informasjon, eller som ber deg om å handle raskt. Tenk alltid før du handler, og følg din sunne fornuft. Dette vil redusere risikoen for at du eller bedriften blir et offer for phishing-angrep.

Les mer om hva din bedrift bør vite om IT-sikkerhet for å stille sterkere her. 


Har bedriften blitt utsatt for et phishing-angrep?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om deres situasjon. Vi kan hjelpe alle virksomheter og organisasjoner, uavhengig av størrelse og omfang.

 

Related articles