Får du utnyttet CRM-verktøyene dine optimalt?
Digital forretningsutvikling 22.04.2024

Får du utnyttet CRM-verktøyene dine optimalt?

Å bruke CRM-verktøy kan være svært nyttige for å administrere og styrke kunderelasjoner, derfor er det viktig å sørge for å utnytte alle funksjoner og muligheter som verktøyet tilbyr. Vi gir deg en introduksjon og tips til hvordan du utnytter verktøyene optimalt. 

Kundehåndtering er helt avgjørende for suksessen til enhver virksomhet, ved å ta i bruk et CRM-verktøy vil du kunne administrere og analysere kundedata og ikke minst kontakten med kundene gjennom hele kundens livssyklus. 

Hva er et CRM-verktøy?

CRM (Customer Relationship Management) eller kunderelasjonsverktøy på godt norsk, er en programvare som hjelper bedrifter med å organisere, registrere og analysere informasjon om besøkende kunder. Med informasjonen disse verktøyene samler har du en gylden mulighet til å øke kundetilfredshet ved å forbedre interaksjonene med kundene dine. Verktøyene legger til rette for god kommunikasjon, økt kundeengasjement og bedre kundebehandling. 

 

Hvem burde ha tilgang til CRM-verktøyene?

Så klart er CRM-verktøyene supre for markedsavdelingen, da de gir muligheten til å spore kampanjer, få innsikt i kampanjedata, og statistikk til å evaluere markedsføringsresultater og ytelse. Men det er ikke bare markedsførerne som kan dra nytte av verktøyene, salgspersonell som jobber direkte med kunder burde også ha tilgang til verktøyene. 

CRM-verktøyet gir en sentralisert og organisert plattform for lagring av kundedata slik at den er lett tilgjengelig. Med hjelp av verktøyet vil salgsteamet kunne registrere og oppdatere salgsmuligheter, kundeinteraksjoner, avtaler og annen relevant informasjon. De vil kunne måle resultater, identifisere trender og få tilgang på andre relevante analyser og rapporter. Det kan bidra til å øke salget ved å utnytte riktig og oppdatert informasjon om kundene. 

Vi må heller ikke glemme at kundeservice også kan dra nytte av et slikt verktøy. Kundeservice vil også ha god nytte av den organiserte informasjonen verktøyet samler. Med komplett oversikt over kundens tidligere kjøp, preferanser og henvendelser vil kundeservice kunne tilby en mer skreddersydd opplevelse. Kundeservice vil da ha tilgang på all relevant informasjon for å kunne forstå kundens behov og med hjelp av plattformen som samler informasjon på tvers av teamene vil de kunne levere den sømløse kundeopplevelsen, bygge sterke kunderelasjoner og øke kundetilfredsheten. 

CRM-verktøy er derfor relevante for både salgsteamene, markedsføringsteamene og kundeservice, og for å få best ytelse av verktøyet er det viktig å passe på at de rette teamene har tilgang. 


Les om hvordan Klinger Westad gjorde seg konkurransedyktige med nytt CRM-system

Hvordan utnytter du CRM-verktøyet optimalt?

Så hvordan skal du utnytte CRM-verktøyet til din bedrift optimalt slik at det hjelper deg med forbedring av service, øker lønnsomheten og styrker kunderelasjoner? Vi har laget en liten huskeliste slik at du skal få best mulig utbytte av verktøyet. 

  1. Start hele prosessen med å definere målene og formålene dine. Før du begynner med implementeringen av et CRM-verktøy, er det viktig å definere klare og spesifikke mål bedriften skal ha for verktøyet. Ta en vurdering av hvilke områder som har behov for forbedring, om det er salg, markedsføring, kundeservice eller alle områdene. Identifiser deretter målbare KPI-er som kan overvåkes og analyseres ved hjelp av CRM-verktøyet.

  2. Tilpass CRM-verktøyet etter dine behov. Det finnes mange forskjellige CRM-verktøy der ute, derfor er det viktig at du finner et verktøy som passer deg og din bedrift. De fleste verktøyene er fleksible og tilpasningsdyktige, tilpass det valgte verktøyet etter bedriftens behov, størrelse, arbeidsflyt og spesifikke bransjebehov. 

  3. Ha kontinuerlig innsamling og organisering av kundedata. Innsikt er den viktigste informasjonen du samler om kundene dine, den gir deg muligheten til å tilpasse deg enda bedre. Den gjør det mulig å gi kunden følelsen av en personlig opplevelse. Samle derfor inn all relevant data fra kundene dine gjerne så detaljert som mulig, dette inkluderer blant annet kontaktopplysninger, interaksjoner, kjøpshistorikk og kommunikasjonshistorikk. 

  4. Spar tid og ressurser ved å automatisere prosesser. Utnytt de automatiseringsfunksjonene som CRM-verktøyet tilbyr og automatiser oppgaver som oppfølging av leads, e-poster, e-postmarkedsføring, salgsprosesser og kundeservicehåndtering. Identifiser hvilke oppgaver innenfor disse områdene som kan automatiseres og konfigurer verktøyet til å utføre dem. Dette frigjør tid og ressurser som kan brukes på andre mer krevende oppgaver. 

  5. Bruk analysene og rapportene som CRM-verktøyet genererer. Analysene du får om salgstrender, kundeadferd, segmentering og markedsutvikling kan hjelpe deg med å ta informerte beslutninger og identifisere områder som kan forbedres, så utnytt dem godt. 

  6. Sørg for å ha kontinuerlig opplæring og forbedring. Pass på å oppdatere programvaren jevnlig for å få med deg de nyeste funksjonene og hvordan de brukes. Dette må også teamet ditt holdes oppdatert på slik at de har full forståelse og kan dra nytte av det. 

  7. Integrer CRM-verktøyet med andre applikasjoner som kan gi nyttig informasjon, eller som kan bidra til å automatisere oppgaver på disse plattformene. Eksempler på applikasjoner som kan integreres for å skape en mer sømløs informasjonsflyt er e-post, kalendere og faktureringssystemer.

Ønsker du å vite mer om hvordan din bedrift kan komme i forkant av konkurransen?

Hvorfor burde jeg ta i bruk CRM-verktøy?

Grunnene til å investere i et CRM-verktøy til din bedrift er mange, og vi har jo nevnt det meste over, men vi ramser opp noen kjente og noen nye grunner for deg her. Først og fremst vil CRM-verktøyet bidra til å forbedre kundeservice og kundeinnsikt ved hjelp fra alle analysene og automatiseringene som kan tas i bruk, det er jo nettopp kundene som gjør det mulig å drive virksomheten. De bør alltid være i fokus og det bør jobbes for å gi dem den beste opplevelsen som mulig. 

Med informasjon fra analysene om demografi, kjøpshistorikk og interesser kan dere forbedre markedsføringens slagkraft med innhold som treffer og er tilpasset kundene. Bedre markedsføring vil kunne hjelpe til med å øke salget, og med hjelp av verktøyet vil man i tillegg kunne spore leads og administrere salgsmuligheter, og derfor også øke salgseffektiviteten. Skalerbarhet og vekst er kanskje et av de viktigste punktene å få med. Verktøyene er utviklet for å håndtere rask vekst slik at bedriften kan vokse uten å miste oversikt og effektivitet, i tillegg til at det takler store mengder kundedata. 

Her kan du lese mer om hva vi tilbyr innenfor Business applications og CRM. 

 

Related articles