Gå tilbake

AI-agent

Hva er AI-agenter

En AI-agent er egentlig en intelligent assistent som er designet for å kunne tenke, handle og reagere selvstendig innenfor gitte rammer

AI-agenter beskrives gjerne som en ny type automatisering som gir virksomheter muligheten til å gjennomføre komplekse arbeidsoppgaver mer effektivt enn tidligere.

 

Enkelt forklart: Slik tenker en agent

Når en AI-agent mottar en oppgave, skjer dette:

  1. Agenten forstår oppgaven den får av brukeren («Hva ønsker brukeren å få gjort?»).
  2. Den bruker språkmodellen til å bestemme hva som er nødvendig informasjon og hvilke handlinger som må utføres («Hva må jeg gjøre nå?»).
  3. Agenten velger riktige verktøy basert på instruksjonene («Hvilket verktøy skal jeg bruke for å hente ut informasjon?»).
  4. Verktøyene utfører oppgavene (f.eks. henter informasjon fra et CRM-system, sender e-post eller oppdaterer en database).
  5. Agenten vurderer resultatet. Hvis oppgaven er fullført, rapporterer den tilbake til brukeren. Hvis det oppstår problemer, kan den enten korrigere seg selv eller varsle et menneske.

 

Tolker data og tar avgjørelser

AI-agenter kan også håndtere uforutsette situasjoner, tolke ustrukturert data, og ta gode avgjørelser selv der det ikke finnes en klar regel.

Dette er mulig ved at AI-agenten bruker beskrivelsen av verktøyene den har fått, og dermed selv kan bestemme hvilke verktøy som vil hjelpe den nærmere ønsket resultat.

Det er dermed ikke nødvendig for brukeren å beskrive alle eventualiteter steg for steg, men heller bare ønsket resultat.

Et eksempel kan være: bruker ønsker å vite hvordan været er i en spesifikk by. Agenten er utstyrt med to verktøy. 1: hent været i spesifikke koordinater. 2: hent koordinater til spesifikk by. Agenten vil da selv finne ut at den først må hente koordinatene til byen, og deretter hente været for koordinatene den fant.

Det er mulig å opprette agenter som kan gjøre nesten hva som helst, fra agenter i Microsoft Copilot som hjelper deg å raskt skape innhold basert på faste regler og oppsett, til kundeservice-oppgaver eller å hente informasjon fra databaser og CRM-systemer.

Les mer om hva som skjer under panseret på AI

Bilde av en gruppe mennesker som snakker sammen.

 

KAN VI HJELPE DEG?

Vi gjør det enkelt å vokse med IT